2012. május 21., hétfő

Képes bodza-metamorfózis

Szerző: Lotte    

Ígértem egy tudósítást a múlt heti bodzás áradozásomban, melyben a bodzaszörp készítéshez a korábbinál használhatóbb leírást is adok. Ugyan a Szofival való konyhai áttörésünk sajnos elmaradt, de az ígéret szép szó, úgyhogy íme a hétvégi termés:

Hozzávalók 6-7 liter sűrű szörphöz (nyolcszoros hígítással iható, de már most tudom, hogy kevés lesz, és a héten újra neki kell még álljak):
50 bodzavirág
egy csokor menta
6 kg cukor
3 liter víz
1,5 kg citrom
3-4 darab zöld citrom
10 dkg citromsav
egy kevéske nátrium benzoát 


Az első, meghatározó lépés a szörpkészítés útján a bodzaszüret. Bár kényelmes lenne, de kerüljük az autópálya menti hívogató bokrokat. Caplassunk ki a faluszélre, ahol legfeljebb csak a madár jár, autó nem, hiszen a növény megköti a benzingőzből származó káros anyagokat. (Ráadásul a bodzát nem jó nagyon megmosni, hiszen a tisztítással könnyen elveszíti jellegzetes aromáját.)

A szürettel nekem viszonylag egyszerű dolgom volt, tegnap nagy családi ebéd volt nálunk, s míg én az utolsó simításokat végeztem a konyhában (rántott padlizsán sütés formájában), sógornőm apukámmal és a gyerekekkel karöltve levadászta az elérhető magasságban lévő, kinyílott, szép fehér tányérokat. (Fontos, hogy a bimbós vagy elvirágzott fejeket ne tegyük bele a szörpbe és hogy ne hagyjuk sokáig senyvedni a leszedett virágokat!)




Ebéd végeztével egy kis heverészés után lezavartam a családot filmet nézni a hűvös pincébe, s a Johnny English 2. alatt szép nyugodtan elkészült a mű.

Körülbelül fél kiló cukrot és egy kis maradék barna cukrot karamellizáltam, majd hozzáadva a többi cukrot (elképesztő ennyit egy rakáson látni!) egy méretes lábosban a vízzel felengedtem. Itt telhetett el a film mintegy fele, English már túl volt néhány csetepatén, mire folytonos kevergetés mellett megrottyant végre a főzet, és felolvadtak az utolsó dermedt karamell darabkák is.


A karamell

Innentől pofonegyszerű volt a feladat, le kellett vinni a mozizóknak egy adag pattogatott kukoricát, aztán már csak innom kellett egy pohárka Irsai Olivért, és feltett lábbal várni, hogy kihűljön az édes főzet.

Mikor langyosra hűlt egy méretes tálban (érdemes állandó helyére szállítani, mert néhány napig egy helyben kell állomásoznia a főzetnek), beleöntöttem a másfél kiló citrom felének facsart levét, a citromsavat, egy csipetnyi nátrium-benzoátot, majd egy villámgyors öblítés után belehelyeztem a bodzavirágokat a tálba.


Virágfürdő




Az elkészült cukorszirup




Ezután már csak a szépséges citromkarikák elhelyezése volt hátra. Még néhány nap (én öt napon át  szoktam hagyni érni, s naponta kétszer-háromszor megkeverni) és üvegekbe szűrhető a nyár.



Ja, és egy adag mentás házasítás is született, a recept ugyanaz, csak dobjatok rá egy csokor illatos mentát!






0 megjegyzés:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...